همـه‌ی ما دوست داریم با صرف کمترین زمان و هزینـه ممکن بـه مقصد خود برسیم. ایستگاه ازادی اما مـی‌دانید کـه داشتن خودرو شخصی به منظور بهینـه‌سازی هزینـه‌ها و زمان رفت و آمد همـیشـه جوابگو نیست. ایستگاه ازادی ترافیک سنگین، ایستگاه ازادی محدوده‌های طرح ترافیک، محدوده‌های طرح زوج و فرد، پیچیدگی مسیرها و بزرگراه‌ها، خیلی‌ها را مجاب کرده کـه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومـی، هم هزینـه‌ و هم زمان رفت و آمد را کمتر مـی‌کند و شما را از خستگی روحی ماندن درون ترافیک نجات مـی‌دهد. تاکسی، مترو و اتوبوس‌های خطوط بی‌آرتی، وسیله‌های نقلیـه عمومـی هستند کـه شـهروندان تهرانی از آنـها بیشترین استفاده را مـی‌کنند. خطوط بی‌آرتی و مترو سطح وسیعی از تهران را پوشش مـی‌دهند. شما درون هر نقطه‌ای از شـهر کـه باشید، مـی‌توانید با استفاده از وسایل نقلیـه عمومـی، بـه آسان‌ترین شیوه ممکن بـه مکان مورد نظر خود برسید. اما شاید خیلی‌ها، با نقشـه ایستگاه‌ها و مسیرهای مترو و بی‌آرتی آشنا نباشند. شاید خیلی‌ها محدوده‌های طرح ترافیک را نشناسند و ندانند آسان‌ترین راه رسیدن از مبدا بـه مقصد چیست.

در اینجا مـی‌خواهیم با استفاده از نقشـه‌های خطوط و ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی و پایـانـه‌ّهای تاکسیرانی تهران، شما را با آسان‌ترین، کوتاه‌ترین و بی‌ترافیک‌ترین مسیرها به منظور رسیدن بـه مقصد آشنا کنیم.

مترو درون حال حاضر پنج خط فعال دارد کـه در آینده دو خط دیگر هم بـه آن اضافه خواهد شد.

  • خط یک: ایستگاه ازادی از تجریش که تا کهریزک ادامـه دارد، شمال و جنوب تهران را با خط قرمز تقریباً صاف و مستقیمـی بـه هم وصل مـی‌کند. مسافت این خط درون مجموع ۳۹ کیلومتر هست و ۶۹ دقیقه طول مـی‌کشد از اول خط بـه آخر آن برسید. ساعت کاری این خط و تمام خطوط دیگر مترو بـه جز خط پنج از ۵:۳۰ صبح که تا ۲۲:۳۰ بعد از ظهر است.
  • خط دو: خط آبی رنگی کـه از صادقیـه بـه سمت فرهنگسرا کشیده شده، غرب و شرق تهران را بـه هم متصل مـی­کند. طول این خط ۳۰ کیلومتر هست و درون مجموع ۴۷ دقیقه زمان سفر از ابتدا که تا انتهای خط دو است.
  • خط سه: از آزادگان بـه سمت قائم، خطی هست به طول ۳۵ کیلومتر هست که از جنوب غربی بـه سمت شمال شرقی تهران کشیده شده. زمان سفر درون این خط ۵۵ دقیقه تخمـین زده شده.
  • خط چهار: مانند خط دو از غرب بـه شرق مـی‌رود اما مسیر متفاوتی دارد. یکی از بارزترین تفاوت‌های خط دو و چهار، مسیر حرکت و ایستگاه‌های آنـها درون محدوده‌ی مرکز شـهر است. خط چهار بر خلاف خط دو، مسیر مستقیمـی را از غرب بـه شرق دنبال مـی‌کند و از از مرکز شـهر عبور مـی‌کند. اما خط یک ایستگاه‌های بیشتری را درون نواحی مرکزی پوشش مـی‌دهد و بنابراین مسافت بیشتری دارد. مجموع زمان مسافرت شما درون خط چهار ۴۰ دقیقه هست و درون این چهل دقیقه یک مسافت ۲۰ کیلومتری را طی مـی‌کنید.
  • خط پنج: از گلشـهر و کرج که تا صادقیـه ادامـه دارد و استان البرز را بـه غرب تهران متصل مـی‌کند. این خط کـه در راستای بزرگراه تهران کرج است،‌۴۲ کیلومتر مسافت دارد. سفر شما درون این خط ۵۴ د قیقه طول مـی‌کشد. ساعت کاری این خط خطوط دیگر مترو یک ساعت بیشتر هست و که تا ساعت ۲۳:۳۰ بعد از ظهر فعال است.

با توجه بـه پراکندگی ایستگاه‌ها و خطوط مترو روی نقشـه، مـی‌توان گفت کـه هرچه بـه مرکز شـهر نزدیک تر مـی‌شویم، فاصله ایستگاه‌ها از هم کمتر تراکم آنـها بیشتر مـی‌شود. بعد اگر درون نواحی مرکزی شـهر هستید، حتماً ایستگاه مترویی درون نزدیکی مقصد موردنظرتان وجود خواهد داشت. سفر با مترو درون مرکز شـهر از هر جهت به منظور شما مقرون بـه صرفه است. چون هم درون هزینـه‌ها صرفه‌جویی مـی‌کنید، هم درون وقت. چون اگر نگاهی بـه نقشـه محدوده طرح ترافیک . طرح زوج و فرد بیـاندازید، مـی‌بینید کـه سفر زیرزمـینی بهترین راه دور زدن ترافیک و شلوغی مرکز شـهر است.

پراکندگی و تراکم خطوط و ایستگاه‌های بی‌آرتی با مترو خیلی متفاوت است. اگر بـه نقشـه نگاه کنید، مـی‌بینید کـه در حال حاضر ده خط بی‌آرتی درون سطح تهران فعال هستند کـه نقاط مختلف شـهر را بـه هم وصل مـی‌کنند.

  • خط یک: حد فاصل بین چهارراه تهران‌پارس که تا پایـانـه آزادی هست که از وسط تهران عبور مـی‌کند و خط اتصالی بین شرق و غرب تهران است.
  • خط دو: پایـانـه خاوران که تا پایـانـه آزادی است. این خط بنفش رنگ از جنوب شرقی تهران شروع مـی‌شود و تا غرب، یعنی پایـانـه آزادی ادامـه دارد.
  • خط سه:‌ خط آبی رنگی کـه از جنوب شرق تهران، یعنی پایـانـه خاوران که تا شمال شرق و پایـانـه علم و صنعت ادامـه دارد.
  • خط چهار: از حد فاصل پایـانـه جنوب درون جنوب (کمـی متمایل بـه غرب) تهران که تا پایـانـه افشاردر شمال تهران ادامـه دارد. این خط بی‌آرتی از مرکز شـهر عبور مـی‌کند و مرز بین قسمت غربی و شرقی تهران است.
  • خط پنج: از پایـانـه بیـهقی که تا پایـانـه علم و صنعت، خط سرخابی رنگ و نسبتاً کوتاهی هست که از نواحی مرکزی تهران بـه سمت شمال شرق امتداد پیدا کرده.
  • خط شش: از پایـانـه افشار درون شمال تهران که تا پایـانـه لاله درون شمال شرقی تهران ادامـه دارد.
  • خط هفت: از مـیدان راه آهن درون جنوب تهران که تا پایـانـه تجریش درون تهران ادمـه دارد و در امتداد خیـابان ولیعصر، از قلب تهران عبور مـی‌کند.
  • خط هشت: یک خط جنوبی کـه از پایـانـه خاوران درون جنوب شرقی که تا پایـانـه جنوب درون جنوب غربی تهران کشیده شده.
  • خط نـه:‌ از پایـانـه مترو جوانمرد قصاب درون جنوب تهران از نواحی شرقی تهران بـه سمت پایـانـه لاله درون شمال شرق تهران امتداد دارد و یکی از طولانی‌ترین خطوط بی‌آرتی درون تهران است.
  • خط ده: از دانشگاه آزاد علوم و تحقیقات درون شمال غربی تهران که تا پایـانـه آزادی درون غرب ادامـه دارد.

به دلیل پراکندگی، تنوع و تعداد بیشتر خطوط بی‌آرتی، برایـانی کـه مبدا حرکتشان از نقاط غیرمرکزی شـهر است، استفاده از خطوط بی‌آرتی مـی‌تواند بهترین گزینـه باشد، چون بیشترین مسافت را درون کمترین زمان ممکن با صرف هزینـه‌ی ناچیزی به منظور رسیدن بـه مقصد طی مـی‌کنید. خطوط بی‌آرتی بـه غیر از نواحی مرکزی، نواحی غربی، شرقی، جنوبی و شمالی شـهر را هم پوشش داده‌اند و شما بـه راحتی مـی‌توانید با اتوبوس‌های تندرو، بدون اینکه نگران ترافیک معابر و بزرگراه‌های شـهر باشید، بـه مقصد خود برسید. البته این بـه این معنی نیست کـه استفاده از خطوط بی‌آرتی برایـانی کـه مقیم مرکز شـهر هستند عاقلانـه نیست. خطوط بی‌آرتی مرکز شـهر را هم بـه خوبی پوشش مـی‌دهند. هرکسی با توجه بـه مبدا و مقصد مورد نظرش مـی‌تواند آسان‌ترین مسیر را انتخاب کند.

تاکسی‌ها هنوز هم یکی از محبوب‌ترین و پراستفاده‌ترین وسال نقلیـه عمومـی درون تهران هستند. البته درون مقایسه با مترو و بی‌آرتی، هزینـه‌ی استفاده از تاکسی بیشتر است، اما مزیت‌های خودش را دارد. مثلاً خیلی‌ها درون ساعت‌های شلوغ و پررفت و آمد روز، ترجیح مـی‌دهند با صرف هزینـه‌ی بیشتری، سفر راحت‌تری داشته باشند. شما با استفاده از تاکسی، دیگر با معضل ازدحام جمعیت رو‌به‌رو نیستید و مـی‌توانید تمام مسیر را که تا مقصد موردنظرتان بـه راحتی توی ماشین بنشینید. حالا با استفاده از نقشـه زیر، پراکندگی پایـانـه‌های رسمـی تاکسیرانی تهران را بررسی مـی‌کنیم. البته درون نظر داشته باشید کـه این‌ها پایـانـه‌هایی هستند کـه سازمان تاکسیرانی بـه عنوان پایـانـه‌های رسمـی اعلام کرده. علاوه بر این پایـانـه‌ها، شما درون مـیادین و معابراصلی شـهر مـی توانید ایستگاه‌های تاکسی را بـه صورت پراکنده ببینید. پایـانـه‌ها صرفاُ خطوط تاکسی بیشتری را بـه نقاط مختلف شـهر درون یک جا دارند.

اگر بـه نقشـه پراکندگی پایـانـه‌های تاکسیرانی درون تهران نگاه کنید، مـی‌بینید کـه تعداد پایـانـه‌هایی کـه در مرکز شـهر هستند، درون مقایسه با تعداد پایـانـه‌های نواحی جنوبی، غربی و شمال غربی شـهر، کمتر است. البته این موضوع با درون نظر گرفتن تراکم ایستگاه‌های مترو و بی‌آرتی درون مرکز شـهر و طرح ترافیک و طرح زوج و فرد منطقی بـه نظر مـی‌رسید. پایـانـه مـیدان ونک و مـیدان صنعت، دو که تا از پر رفت و آمد‌ترین پایـانـه‌های تاکسیرانی نزدیک بـه مرکز هستند. درون جایی مثل مـیدان ونک، اگر شما قصد سفر بـه سمت شمال یـا جنوب شـهر را داشته باشید، بی‌ارتی بهترین گزینـه است، اما به منظور سفرهایی بـه شرق و غرب پایتخت، تاکسی‌ از مترو گزینـه بهتری بـه نظر مـی‌آید، چون نزدیک‌ترین ایستگاه‌ مترو بـه مـیدان ونک، ایستگاه حقانی هست که به منظور رسیدن بـه آن از مـیدان ونک، باز هم مجبور هستید تاکسی سوار شوید.

اگر یک بار دیگر نقشـه پراکندگی پایـانـه‌های تاکسیرانی را نگاه کنیم، مـی‌بینیم کـه در نواحی حاشیـه‌ای، یعنی درون جاهایی کـه از مرکز شـهر دورتر هستند، تعداد پایـانـه‌ها بیشتر مـی‌شود. یعنی درون نواحی حاشیـه‌ای شـهر کـه تعداد بزرگراه‌ها بیشتر از معابر و خیـابان‌هاست و ترافیک هم کمتر است، سرعت حمل و نقل با تاکسی بیشتر و در نتیجه تعداد پایـانـه‌ها هم بیشتر است. اگر شما ساکن نواحی دور از مرکز هستید، مـی‌توانید مسافت زیـادی را با تاکسی که تا مـیادین و معابر اصلی شـهر طی کنید.

راه‌های زیـادی به منظور رفتن از یک مبدا بـه مقصد دلخواه وجود دارد. شما بر اساس موقعیت مکانی خود، زمان سفر و اولویت‌های شخصی (مثل راحتی، کوتاهی زمان سفر، هزینـه و ... ) و آشنایی با نحوه پراکندگی و چگونگی دسترسی بـه وسایل حمل و نقل عمومـی، مـی‌توانید بهترین مسیر را به منظور رسیدن بـه مقصد انتخاب کنید.

مرتبط با پست:




[راهنمای جمع و جور ایستگاه‌های مترو٬ بی‌آرتی و تاکسی تهران ... ایستگاه ازادی]

نویسنده و منبع | تاریخ انتشار: Thu, 19 Jul 2018 16:10:00 +0000